Jersey!? - Reisverslag uit Southampton, Verenigd Koninkrijk van madelonflorence - WaarBenJij.nu Jersey!? - Reisverslag uit Southampton, Verenigd Koninkrijk van madelonflorence - WaarBenJij.nu

Jersey!?

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg

11 April 2013 | Verenigd Koninkrijk, Southampton

Nieuwe reis, nieuw verhaaltje!

Nouja, reis.. reis.. het was natuurlijk maar een kort tripje naar Jersey. Om het toch enigszins avontuurlijk te houden had ik een ticket geboekt bij Flybe. Flywie? Nou die dus.. ‘Europe’s leading airline’ stond zelfs in de boekjes. Deze leidende airline vliegt vooral op, rond en in het Verenigd Koninkrijk in vliegtuigen met propellers! Op zich niets mis mee, maar op de een of andere manier voelt het toch minder kwetsbaar als zo’n propeller in een huisje zit, zoals bij normalemensenvliegtuigen. Maar goed, aangezien ik toch graag naar Jersey wilde, stapte ik erin en fastende mijn seatbelt...

Om meteen ieder misverstand uit de weg te gaan, ik bevind mij momenteel op het eiland Jersey, een van de kanaaleilanden, gelegen in ‘Het Kanaal’ tussen Engelandië en Frankrijk. Inderdaad, dat belastingparadijs. (Deze site kent deze eilanden vreemd genoeg niet, vandaar dat ik mezelf maar in Southampton heb geplaatst voor deze verhaaltjes.. Jersey ligt tegen Frankrijk aan) In 1959 opende meneer Gerald Durrell zijn eigen dierentuin op dit eiland. Durrell had een prachtige carrière achter de rug, waarin hij de hele wereld afreisde om voor dierentuinen wilde dieren te vangen. Aangezien de kennis van dieren vaak te wensen over liet, gingen er veel dood en dus was er altijd wel iets te verkopen van de voorraad dieren die hij uit den vreemde meenam. Toen hij doorkreeg dat het wild ook aardig leeg begon te raken, besloot hij zijn eigen dierentuin op te richten, waarbij het fokken van bedreigde diersoorten centraal stond. Iedereen in de dierentuinwereld verklaarde hem voor gek, want waarom zou je moeilijk gaan doen terwijl je dieren ook gewoon kon bestellen? Gelukkig was hij vastbesloten en sinds 1959 heeft zijn Wildlife Conservation Trust vele bedreigde diersoorten gefokt, zijn ze pioniers bij het terugplaatsen van dieren in het wild, hebben ze meerdere diersoorten echt voor uitsterven behoed en leveren ze veel kennis en geld dat over de hele wereld gebruikt wordt voor natuurbescherming. Aan de Durrell Conservation Academy naast de dierentuin zijn nu al 3300 mensen uit 135 landen afgestudeerd en met deze stage in het park zelf voel ik me dan ook echt bevoorrecht.

Ok ik ben niet helemaal eerlijk.. Jersey is natuurlijk ook gewoon een sub-tropisch vakantie-eiland.. en daar drie maanden wonen leek me fantastisch. Vol goede moed stapte ik dus het Mickey Mousevliegtuig in. Dankzij de propellers was de turbulentie lekker dramatisch en na een uur vliegen en een landing als uit een film (ik was bijna mijn voortanden kwijtgeraakt aan de stoel voor me) liep ik wiebelig de vliegtuigtrap af naar de ieniemienie luchthaven van Southampton. In de categorie nutteloze feiten wil ik graag vermelden dat 101 jaar en 1 dag geleden ook de Titanic uit Southampton vertrok, wat een toeval niet? Omdat ik nog niet ontbeten had deed ik dat daar, en je kan veel over Engeland zeggen, maar ze hebben in elk geval nog smerigere voorverpakte sandwiches dan in Nederland.

Jersey dus. Wát een eiland! Het is groen, overal groeien narcissen in de berm en er groeien palmen. De wegen zijn allemaal net even te smal en het gedeelte waar ik woon is zo afgelegen dat zelfs de taxichauffeur mijn huis niet kon vinden, ondanks de plattegrond en de navigatie. Toen we het uiteindelijk vonden voelde ik me dus net zo’n kind uit puberruil. ‘Waar de fuk ben ik?’. In de middle of nowhere is het waarschijnlijk levendiger dan hier. Op het erf verscheen een enorme hond die keihard begon te blaffen, dus ik zei tegen de taximeneer ‘gaat u maar eerst’. ‘Nee’ zei hij, ‘ga jij maar eerst, jij bent prettier hij eet jou niet op’. Lol met de taximeneer, je had er bij moeten zijn. Maar goed, ik was erbij en ik stapte uit op de boerderij waar de hond eigenlijk een oude sul met overgewicht bleek, er twee katten miauwend verschenen en een aardige mevrouw naar me toekwam. Zij en haar man verbouwen aardappels en hebben ook een kudde koeien, de beroemde Jersey cows met hun grote oren en ogen. En ze verhuren kamers aan studenten van Durrell, wat hier om de hoek ligt. De ‘achtertuin’ bestaat uit twee weilanden en toen ik daar vanmiddag doorheen liep stond ik vervolgens direct op en klif. Adembenemend. Toen het zachtjes begon te regenen naast het gouden zonlicht en er een regenboog boven zee verscheen, was het helemaal een filmscène.

Ik ben benieuwd wat de komende maanden me gaan brengen, maar hopelijk veel leuks in elk geval verplichte ontstressing als ik zo om me heen kijk, en dat kan ik wel gebruiken na mijn maandenlange misère in de Manchesteriaanse motregen.

Veel liefs,

Jullie farmgirl M.

  • 12 April 2013 - 00:32

    Ayla:

    Jeeeeejh een nieuw verhaaltje! Vet leuk bil!

  • 12 April 2013 - 00:41

    Fioontje:

    Heerlijk om weer zo'n leuk verhaal van je te lezen, alleen jammer dat je zo levendig over de vlucht schrijft. K weet niet of ik het Rijk durf te vertellen hahaha! (had je nog last van lawaai van de propellors?) Wat zalig dat je zo'n leuk onderkomen hebt voor de komende maanden. Maar het mag vanaf volgende week niet meer regenen hoor, WE WILLEN ZON!
    Veel plezier met het begin van je stage en tot heel snel. XXX

  • 12 April 2013 - 08:32

    Maria Van Duijvenbode:

    Leuk om te lezen. Madelon! Stage op Jersey hoor je ook niet vaak! Foto' s zien er al geweldig uit! Mooie natuur! Geniet ervan!

  • 12 April 2013 - 12:29

    Moek:

    Ziet er heerlijk relaxed uit en ook 2 poezels om je heen! en nu de boel verkennen! zoenx

  • 12 April 2013 - 14:14

    Marieken:

    gelukkig, vieze sandwiches en schone lucht! Spannend, geniet er van!!

  • 15 April 2013 - 09:25

    Cobie:

    Wat kan je toch heerlijk schrijven Madelon, super om te lezen!
    Heel veel suc6 en plezier op Jersey
    x Cobie

  • 16 April 2013 - 13:33

    Joanne:

    Oee! Op een cliff staan met een regenboog, klikt als muziek in de oren! Zijn er nog een beetje golven daar? :D Viel spass xx

  • 12 Mei 2013 - 14:04

    Rijk:

    Jaaaa ik heb je gevonden!

    Volgende verhaaltje?? hihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Southampton

Stage op Jersey

Nieuwe stage, nieuwe reis!

Recente Reisverslagen:

11 April 2013

Jersey!?

Actief sinds 07 Mei 2009
Verslag gelezen: 2523
Totaal aantal bezoekers 53989

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 14 Juli 2013

Stage op Jersey

18 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Turkije

17 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Mama Thai

20 Juni 2011 - 09 Juli 2011

Afrika!

28 Februari 2011 - 03 Maart 2011

Schoolreis!

07 Februari 2010 - 19 Augustus 2010

Stage in Thailand

18 Juli 2010 - 19 Augustus 2010

Laos

25 Juli 2009 - 22 Augustus 2009

Stage in Edinburgh Zoo

21 Juni 2009 - 20 Juli 2009

Jungle & Koraal

Landen bezocht: