Vervolg.. - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van madelonflorence - WaarBenJij.nu Vervolg.. - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van madelonflorence - WaarBenJij.nu

Vervolg..

Door: Maddie

Blijf op de hoogte en volg

29 Juni 2009 | Maleisië, Sepilok

zooo... het is ondertussen een paar uur later, we hebben weer even bij het feeding platform van de verweesde orang utans gekeken en een hele trail gelopen door de jungle.. Hoezo Sonja Bakker!? je valt hier af als een gek! :D

Anyway.. ik zit weer op de plakkerige tuinstoel van de internet room en probeer het enigszins kort te houden maar dat zal wel niet lukken :)

Goed! We waren dus op Pulau Selingan en werden de volgende ochtend weer opgehaald met de boot, dus weer zeulen met koffers over het strand haha..
Daarna met een ' Bas Persiaran' oftewel toeristenbusje naar Sepilok Orang Utan Rehabillitation Centre gebracht. Hier vangen ze verweesde aapies op om ze via een soort stappenplan terug in de Jungle te herintroduceren, lijkt op Orang Utan Island op Animal Planet. Heel erg nobel allemaal, ze doen echt goed werk etc.. om naar te kijken vond ik het wat minder.. erg betuttelend.. er liepen allemaal van die vrijwilligers die dus veel geld betalen om daar een tijdje vrijwillig werk te verrichten.. maar dat waren allemaal van die ' wijven' die, zodra een aapie stopte op weg naar het platform, hem optilde als een kleuter weetje wel.. zo van kijk mij eens een aap vasthouden.. ik was er niet eens jaloers op haha het zag er gewoon dom uit.

Verder op weg naarrr.. Kota Kinabatangan, waar we heeerlijk gelucht hebben tussen de locals.. echt te lekker gegeten daar, een soort stalletjes met eten en je kan dan langs de verschillende stalletjes lopen om je eten uit te kiezen.. JUM!

Next.. verder naar Kampung Billit, een plaatsje aan de Kinabatangan River, waar we (weer met die koffers over een gammel treeplankje) op een bootje gingen en naar de overkant werden gebracht, waar onze Lodge was. Stel je bij lodge niet meer voor dan een houten huisje met twee bedden en een badkamertje :) helemaal goed!

's middags op een bootje met onze gids Azies om wildlife te spotten langs de rivieroevers.. de jungle is heel onbegaanbaar, dus met de boot had je sowieso meer kans om iets te zien. En dat zagen we! tientallen makaken in de bomen en langs de rivieroevers! maar ook de mooiste vogels, waaronder heel veel Hornbills!! (volgens mij toekan in het NL.. ) dan wordt vogelspotten dus wel leuk haha! ze kondigen zich luidkeels aan en vliegen over de rivier alsof er een helikopter langs komt.. wow!

daarna de Probiscis Monkeys, oftewel neusapen! Endemisch op Borneo, ze leven dus alleen hier.. en wij kwamen een vrijgezellengroep tegen, dus alleen mannetjes.. en de mannetjes krijgen de grote neuzen! Hoe cool zijn die! Ze sprongen onwijs veel, dus ook mooie fotos van kunnen maken!

na bijna 3 uur op de boot weer terug bij de lodge, waar we zouden gaan eten en een nightwalk zouden maken.. maarr.. kink in de kabel.. terwijl wij zoet op de boot zaten, was de kudde olifanten die wij zochten, aan het eten naast de lodge!!
Verdeurie, die wilde ik zien! de Nightwalk ging niet door, omdat het te gevaarlijk was ivm de Elefantjes. (detail: om het terrein stond schrikdraad, maar dat werkte even niet.. dus als de olifanten het in hun bol hadden gekregen waren de rapen gaar, dan hadden ze alles kunnen slopen op hun weg..)

Dus, op tijd naar bed en de volgende ochtend opnieuw op de boot, maar dan om 6 uur 's morgens. Weer veel vogels, slaperige makaken en neusapen.. maar toen!!!! 'stop! zei Tom, onze backpackende Engelse bootgenoot, hij had iets gezien..
hup boot weer terug, zachtjes dichtbij... en! 'oh my frickin'God' het was een Orang Utan!!! Een wakker worden aapie dat zich uitrekte in zijn nest (ze slapen iedere nacht in een nieuw, zelfgemaakt bladernest hoog in de bomen).
wowowowowowowowow!!! door de verrekijker.. een voorhoofdje.. een handje... het was een vrij jonge, te zien aan het kleine nest, en hij bleef in z'n nest zitten. Op de terugweg nog even gekeken en daar zat ie nog! Zo mooi!

ok verder: ontbijt, jungleoutfit aan en hoppatee! we gingen wandelen!
dikke pret, we volgenden een Elephant track, als die met veel tegelijk door de jungle trekken laten ze gigantische open paden over, waar wij in konden lopen. En ze waren er net geweest! verse poep! Ieks, ook wel spannend.. we kregen uitgebreid instructie wat te doen bij een aanval, wat min of meer neerkwam op 'run for your life'

Het gebied ligt in een kom, wat er op neerkomt dat het er ontzettend nat is.. de modder zat tot op mijn oren! maar het was zo de moeite waard! uiteindelijk bijna 3 uur gelopen en maar 1 bloedzuiger! En zo mooi was het!

om 16.00u weer op de boot de rivier op.. weer neusapen en makaken en hornbills, je begint er gewoon aan te wennen wahah!
MAAR TOEN! AAAHHH!!! de geur sloeg ons in het gezicht en toen we de hoek om waren stonden ze er! OLIFANTEN!! Borneo Pygmy Elephants om precies te zijn.. nou.. zo pygmy waren ze dus niet! maar.. ze stonden achter het hoge Elephant Grass.. dus we zagen vooral heel veel ruggen en uiteindelijk toen ze meer gras wegaten, ook een hoofdje.. damn he stond ik daar toch wel een volle minuut even te janken.. echte wilde olifanten! geen tralies, geen hekken, helemaal niks, gewoon Olifanten die daar stonden te eten omdat ze daar gras vonden.. echt niet uit te leggen hoe dat voelde.

Uiteindelijk 2 jonge mannetjes vol in beeld, minder dan 10 meter voor ons.. en ik heb het gefilmd!! Alleen deze computer is very very traag, dus het uploaden lukt niet! grrr...

Nouja, ik was er helemaal high van.. wat mooi!
Toen weer eten, slapen, boottocht en naar een grote grot met allemaal vogelnesten die chinezen opeten ofzo.. echt te goor zeker als je de geur die in die grot hangt rook.. en uiteindelijk nu in het Sepilok Jungle Resort... we moeten weer helemaal wennen aan allemaal andere ' vakantievierende' mensen haha.. We worden nu niet meer wakker van de Gibbons, maar van de chinese koks in het restaurant haha

Dus vanmorgen toch weer bij de orang utans gekeken, en gelopen, ook een Canopy Walk, over een soort brug heel hoog door de boomtoppen (echt wat voor jou Ayla als je dit leest hihi)
en nu dus weer plakkend internetten! uwl..

de volgende plannen: morgenochtend vliegen we weer terug naar KL, waar we 1 nacht slapen. Dan komen Myrte en Bas vanuit a'dam ook naar KL en vliegen we om 9u smorgens met z'n vieren naar Saigon, oftewel Ho Chi Minh!

Goed.. het was weer een lekker kort verhaal, maar ik kan het ook niet helpen..

kuskuskuskuskussss en ik vind het leuk om reacties te lezen!!

xx



  • 29 Juni 2009 - 08:06

    Fiona:

    Ik heb net met open mond je 2 laatste verslagen zitten lezen. Ik ben zooooooo jaloers op je! Vooral omdat je op Turtle Island bent geweest en en daar baby's hebt uitgezet! Ik troost mezelf met de gedachte dat het dit jaar een hele mooie feestweek gaat worden met eindelijk weer eens een volle week met mooi weer (het is nog maar 33 nachtjes slapen :-)) En ik ga maandag wel weer even naar Artis om ook wat mooie dieren te zien, ook al zitten ze achter tralies.
    Heel veel plezier en lekker energie bijtanken voor je volgende avontuur!!!

    Dikke kus!

  • 29 Juni 2009 - 12:56

    Geerdien:

    Wat een verhalen sjaak! echt fantastisch! Ik had ook zoiets cools.. Ik liep vandaag by Playa IJmuiden, zag ik in eens allemaal honden! echt waar! Stond ik ff te janken hoor..

    Dus... Tsja, jaloers...

    Kus

  • 29 Juni 2009 - 13:18

    Raffl :):

    nou het lijkt me als of je een heeel heeel heeel heeel erg leuk vakantíe met veel dieren spotten hebt ;) en ik wil tuurlijk het olifantenvideo zien en ik ben heel benieuwd over de rest van de reis :)

    jullie nog heel heel heel veel plezier :)

    dikke kuss

  • 29 Juni 2009 - 18:11

    Pjotr:

    Fantastisch is dat he, wakkerworden met oerwoudgeluiden. Heb ik tegenwoordig ook iedere dag!

    Nu ik er over nadenk, jullie hadden helemaal nie weg hoeven gaan. Het is hier nu ook 80 graden en intens klam. En in Amsterdam heb je ook stinkende apen die iedere nacht hun eigengemaakte nest op een nieuwe plek neerleggen. Ze noemen ze hier daklozen.

    Bisous van mij en de vogels!

  • 29 Juni 2009 - 20:56

    Ingrid:

    Wat leuk om te lezen! Ik ben helemaal niet jaloers, hoor ;-)
    Ben zelf net terug uit een bloedheet Londen en de dieren in de Zoo zitten bijna allemaal achter tralies of glas. Ik ga lekker wegdromen bij jouw verhalen :-)

  • 30 Juni 2009 - 02:29

    Joanne:

    Maddie!! Dit klinkt allemaal zo onwijs te gek! Echt niet normaal hoe cool. Ben erg blij voor je!

    Kus

  • 30 Juni 2009 - 19:31

    Miriam:

    Ik sluit me aan bij de reactie van geerdien!!! hahahahhaa Dikke kus

  • 04 Juli 2009 - 10:35

    Sofieke Sparla:

    Ikben jaloeoeoeoers!! Het klinkt geweldig.. ben benieuwd naar mijn eigen tracks..:-)

    geniets van je verder reis; de mijne gaat vanaf vandaag verder zonder jetleg:-))))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2009
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 53974

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 14 Juli 2013

Stage op Jersey

18 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Turkije

17 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Mama Thai

20 Juni 2011 - 09 Juli 2011

Afrika!

28 Februari 2011 - 03 Maart 2011

Schoolreis!

07 Februari 2010 - 19 Augustus 2010

Stage in Thailand

18 Juli 2010 - 19 Augustus 2010

Laos

25 Juli 2009 - 22 Augustus 2009

Stage in Edinburgh Zoo

21 Juni 2009 - 20 Juli 2009

Jungle & Koraal

Landen bezocht: