Ludo en Maddie in het walhalla der wildlife!! - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van madelonflorence - WaarBenJij.nu Ludo en Maddie in het walhalla der wildlife!! - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van madelonflorence - WaarBenJij.nu

Ludo en Maddie in het walhalla der wildlife!!

Door: Maddie

29 Juni 2009 | Maleisië, Sepilok

Selamat Datang orang putin!!

Daar ben ik weer!!
even een omschrijving van waar ik precies ben:
Sepilok Jungle Resort, tropische tuin, overal vogels, aan de rand van de jungle, ik weet niet hoeveel graden maar believe me it's hot...

ok, back to het verhaal!

Na de fishmassage zijn we vroeg gaan slapen, omdat we om 3.45u 's morgens een taxi hadden naar het station van KL en vanaf daar met een krakende bus naar het vliegveld, om om 7.15u de vlucht met Airasia (soort easyjet) naar Sandakan te halen.
Ik was in coma dus over die uren weet ik niets meer haha! 3 uur later aangekomen in Sandakan, een stad aan de oostkust van Borneo in de staat Sabah. Ook hier, net als op de vlucht uit a'dam vreeeselijke turbulentie bij de landing dus toen het zwalkende vliegtuig uiteindelijk stilstond was ik weer blij!
Taxi naar sandakan genomen om een hotel te zoeken, wij kozen natuurlijk een beetje het verkeerde.. je hebt simpel en je hebt simpel.. deze kamer had wel een tv, maar bij het aanzetten van de airco leek het alsof er een dronken zwerver in lag te slapen.. meuren! bleg..
maakt niet uit, het was voor 1 nacht en we konden er wel om lachen! die dag een tour geboekt, we wisten dat we naar Turtle Island wilden, dat we naar het Sepilok Orang Utan Centre wilden en dat we een boottocht over een rivier wilden maken.. nou.. dat hebben we gekregen!!!!

Mensen.. spaar uw geld en kom hierheen!!

dag 1: opgehaald en naar Turtle Island gebracht.. Nou zijn we niet van die stinkende backpackers, dus stel je even voor de koffer van Ludo is GROOT en weegt 30 kilo en moet over een houten plank zonder leuning naar een steiger gedragen worden.. ja dat was handig hahah..
toen in een soort Apocolypse now-setting door een mangrovebos de rivier af naar zee gegaan.. en na een lunch op een schattig eilandje kwamen we aan bij het echte werk: Pulau Selingan a.k.a. Turtle Island. Wit zand, palmbomen.. je kent die ansichtkaarten wel..
op het eiland wonen geen mensen voor vast, er zijn 16 kamers voor toeristen (wij hadden de laatste die nacht!) en er werken rangers die 's nachts als de turtles aan land komen om eiers te leggen deze eiers meenemen en naar een ' hatchery' brengen, waar ze rustig kunnen uitkomen zonder gevaar van mensen die de eieren stelen (1 van de redenen waarom seaturtles zo bedreigd zijn). 'S middags lekker gesnorkeld, alhoewel vissen groter dan 20 centimeter me nog steeds de stuipen op het lijf jagen, en ook gezwommen en op onze handdoekjes gelegen.
Na het eten moesten we wachten... wachten... soms komt de eerste om 7 pm aan land, soms om half 5 's morgens... dus genoeg boeken etc mee, maar thankgod kwam het eerste schildpaddenmeisje om 20.30u het strand op! vanaf 19u was er een soort moesson losgebarsten, maar daar konden we wel tegen (het fototoestel niet..).
De toeristen mogen alleen kijken bij de eerste schildpad die aan land komt, de rest (gemiddeld 40 per nacht, iedere nacht!) wordt met rust gelaten.
De eieren werden geteld en weggehaald en de schildpad werd de tijd gegeven om terug naar zee te gaan. (detail: 'onze' turtle was 60 cm lang.. en maakte een herrie! echt hijgen en kreunen.. het leek wel ' de bevalling' van sbs ofzo hihi)
Toen naar de hatchery om de eieren in te graven en 50 kleine ukkies in een emmertje mee naar het strand te nemen.. deze werden losgelaten en renden naar zee! echt.. ongelooflijk dat was zo mooi!
terug bij onze kamer was een van die baby's helemaal daar aangeland, dus heeft wildliferescuemaddie die natuurlijk even netjes teruggebracht :)

OK, er komt nog veeel meer.. maar helaas helaas.. ik moet nu even weg omdat ik naar het voeren van de orang utans ga, hier op 5 minuten lopen vandaan :)

ciao!

xxxx

• 29 Juni 2009 - 01:08

Nouky:

I'm soooo jealous!!
    Veel plezier bij die routine klus :P en snel weer verder bloggen voor de kwijlende mensen die achter de comp zitten!!
    Xx

• 29 Juni 2009 - 09:27

Swez:

vet cool swez!!!! en gelukkig heb je nou ook gesnorkeld haha
    maar vet schattig van die schildpadjes, ik heb dat wel is op tv gezien, alleen dan in costa rica ofzo! nou leuk om te lezen ^_^
    ik ga straks naar het strand! je hoeft niet te denken dat je de enige bent met mooi weer gnagna
    xxx swez

• 30 Juni 2009 - 19:27