Tanzania! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van madelonflorence - WaarBenJij.nu Tanzania! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van madelonflorence - WaarBenJij.nu

Tanzania!

Door: Maddie

26 Juni 2011 | Tanzania, Dar es Salaam

Well well well...het was me het reisje wel weer!Ik verliet jullie enkele dagen geleden in Nairobi, ons grootstedelijke avontuur..Na overal met taxis heengereden te zijn waagden we ons ook nog even te voet de grote stad in om wat cultuur op te snuiven. Op een smoezelig kaartje vonden we iets wat 'National Museums' heette, dus rugzakje om en gaan met die banaan. De route bracht ons langs universiteitsgebouwen (er zijn er maar liefst 16 in Nairobi!) en weelderige stadsparkjes met kleurrijke bomen en even kleurrijke mensen. Waar volgens de kaart het 'Museums' moest staan, begon echter de snelweg, maar aangezien er nogal veel mensen langs diezelfde snelweg liepen stapten we ook het modderpad maar op en dompelden ons onder in de gezond ruikende uitlaatgassen en grote golven rode stof die uit de bouwputten kwamen, om uiteindelijk toch het museum te bereiken.Net als door de mensen langs de snelweg, werden we ook hier aandachtig bekeken door honderden schoolkindjes die allemaal heel zoet in hun uniformpjes het museum bezochten. Op zich kwamen we in Nairobi best veel blanken tegen, maar kennelijk niet genoeg om ons ook nog eens goed te bekijken haha..Wat dat betreft is het echt een verschil met Azie.. daar werd je wel nageroepen en hadden mensen het over je, maar altijd vriendelijk. Hier kijken ze je een beetje bozig aan, niet echt een welkom gevoel eigenlijk. Dat wordt bij mij waarschijnlijk ook nog versterkt door het overdreven (?) 'gevaarlijkheidsgehalte'.. overal security guards, overal slagbomen, controles met spiegels onder de taxi of er geen bom onder verstopt zit etc..Na onze museumtocht was het dus best apart om door de stad te lopen. Als mensen je aanspreken is het om een safari te verkopen, wat we eigenlijk niet echt nodig hadden. Toen er een meneer op ons afkwam en een praatje maakten waren we best op ons hoede, maar hij had hele verhalen en hij was (natuurlijk) een 'good christian' etc.. na 10 minuten ouwehoeren begon de toon toch om te slaan naar 'this is MY country..blabla.. you are visiting MY country.. I welcome you, BUT...' een beetje op een vreemde toon. Uiteindelijk kwam de monkey uit de sleeve en vroeg hij of we voor hem en zijn gezin een zak rijst wilden kopen... -hmmm- ja eigenlijk niet, maar we waren wel benieuwd wat er zou gebeuren, dus lieten we ons meenemen naar een soort shopping mall waar we door de krioelende mensen heen naar het rijst schap gingen en hij er inderdaad een enorme zak rijst uithaalde.. Onderweg wees hij nog 300 andere dingen aan die hij ook hard nodig had, maar he.. bij de kassa vroeg ik hem hoeveel koters hij had, -3- waarna ik hem dan ook nog maar 3 pennen in zijn handen drukte, om het 'rijke blanke helpt arme zwarte' gevoel maar eens extra naar voren te halen. Maar goed, als iemand vraagt of je rijst wil kopen, dan lijkt het erop dat hij inderdaad echt rijst wil! (ik verwachtte meer iets als geldsommen overmaken, nadat je eerst al je pincodes en creditcards heb gegeven haha..)Na die zzzoemerige dagen in de drukke stad wilden we een klein beetje relaxen voordat we 5 dagen de bush in zouden gaan, dus togen we naar Tanzania en wel naar een zuidelijk strand van Dar es Salaam. Mijn eerdere plan om in een kippenbus te gaan hield niet echt stand gezien het feit dat ik me zelf niet heel erg op mijn gemak voel(de) en dat het waarschijnlijk veel teveel tijd in beslag zou gaan nemen. Dus superdeluxe in een vliegtuig (737.. klein maar nog wel ok haha) naar Dar es Salaam, waar we ook weer tegen niet werkende pinautomaten opbotsten en 'taxi you want taxi?' mannetjes opliepen.Tanzania was meteen heel anders. In Kenia waren de mensen westers gekleed, hier liepen de meeste vrouwen in de mooist gekleurde jurken en -wow- ook echt met van alles op hun hoofd, van enorme bakken met tientallen bananen tot grote manden sinaasappels en kokosnoten. Vaak ook nog met een slapend kindje in een doek gewikkeld aan hun rug en dat in die lekkere kleffe tropische hitte.Op de veerboot die we namen om de haven over te steken vielen we -uiteraard- nogal op en werden we binnen no time omringd door kleine jongetjes die geld wilden.. au.. best wel heftig.Uiteindelijk bereikten we door de massa's mensen, over hobbelige zandwegen en langs stalletjes met alle troep van de wereld toch ons strandplekje en kon ik mij iets later in de hangmat vlijen, waar ik heerlijk heb gelezen en de prachtigste vogels heb gespot en eigenlijk niet meer ben uitgekomen (behalve om in de zee te zwemmen.. haha) Ook bij dit hotel liepen 24 uur per dag mannetjes met grote shotguns als beveiliging..Nu typ ik dit stukje op een dakterras van het hotel in Dar es Salaam waarvandaan we morgenochtend op safari gaan.. spannend!! Mijn lunch staat klaar, een bord vol prachtige butterfly prawns, dus ik ga jullie weer verlaten!De telefoon heeft het trouwens min of meer begeven, voor degenen die ons wilden contacteren... dus eh.. geen nieuws is goed nieuws!
Veel liefde,
jullie onder-de-indruk M.

• 26 Juni 2011 - 10:57

Ok.. deze laptop heeft de witregels weggehaald uit mijn verhaaltje.. excuses voor het lastige lezen!
    xxxx

• 26 Juni 2011 - 11:37

A.:

Safari <3

Veel plezier! Xx

• 26 Juni 2011 - 11:48

Swez:

hoi swez, wel spannend om te lezen hoor! kan me er weinig bij voorstellen! maar nu het gevaar geweken is heb je misschien de mogelijkheid om vanuit je hangmat een paar foto's te plaatsen;)
    nou groetjes aan Lud en je mist hier verder niets.
    wel lekker trouwens dat jullie toch met het vliegtuig zijn gegaan ^_^
    nou doei swezzzzzzz

• 26 Juni 2011 - 17:04

G.:

Doe je wel voorzichtig Sjaak? En als jet het echt niet meer aan kan zien, mag je best een baby voor me meenemen! Xxx

• 28 Juni 2011 - 08:10

Rob:

Hé kanjer, weer leuk om te lezen. Je benT van mij nog steeds een cadeau te goed. Dat zou nu heel toepasselijk zijn. groetjes.

• 28 Juni 2011 - 13:17

Miriam:

sjakie je hebt je weer eens van je goede kant laten zien!! goed voor je karma
    kus kus