‘Can I have a broodje frikandel speciaal?' - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu ‘Can I have a broodje frikandel speciaal?' - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu

‘Can I have a broodje frikandel speciaal?'

Door: Maddie

Blijf op de hoogte en volg

13 Juli 2010 | Thailand, Bangkok


Jaja.. het was zover, we togen naar Patong om daar tussen onze landgenoten de finale te kijken! Laat ik het over de wedstrijd maar niet hebben, maar wat er omheen gebeurde was prachtig om te zien.

Patong is zoals ik eerder verhaalde erg toeristisch. Het eiland Phuket wordt vaak omschreven als favoriete vakantiebestemming en waar de meeste toeristen uiteindelijk terechtkomen is een baai met de naam Patong, waar tot de jaren 70 een klein dorp met vissers was. Na die tijd ging het snel, er werd een weg over de bergen aangelegd en Patong groeide groeide en groeide maar door, tot wat het nu is; druk, lelijk en vol. Het eiland Phuket daarentegen is prachtig, er zijn verlaten strandjes (zoals ons privéstrand), er zijn uitgestrekte mangrovebossen en er is zelfs nog een stukje jungle.

Wat ons een klein beetje verbaasde van de toeristen daar, was waarom je veel geld voor vliegtickets voor je hele gezin betaalt om naar Thailand te vliegen, terwijl je uiteindelijk op een plek terechtkomt die evenzogoed aan de Spaanse Costa Nogwatta had kunnen liggen. Maar goed, je gaat naar het exotische Thailand, dan moet je ook eten. Keus genoeg; gaan we naar KFC, Burger King, Macdo, of misschien toch gewoon een broodje van Starbucks? Tijdens een wandelingetje door de nep-rolexen, flikkerende neonreclames en gekopieerde DVD’s ving ik het volgende op van een Brits stel van ik schat begin 40. De scène speelt zich af langs de lange boulevard met alle fastfoodketens ter wereld en een hoop Westerse restaurants, maar de schatten stonden voor het enige Thaise restaurant. Hij: ‘Honey, shall we eat here for a change?’ Zij: ‘Well I really don’t know what to expect, but if you insist on trying something different..’

Nou, dat vond ik dus mooi, die blik van angst in de ogen van die vrouw. Ook de mensen in de Holland bar bleken in een heel ander land op vakantie te zijn dan ik. ‘Word je nooit lastiggevallen door mannen?’. Eeh.. nee? Thaise mannen zullen je vrijwel nooit lastigvallen, dat past niet echt bij de cultuur. ‘ook niet als ze je iets willen verkopen?’ ehh.. nee, Thaise mensen willen je vrijwel nooit iets verkopen, het is soms al lastig genoeg om de rekening te vragen. De Indiërs in Patong met hun ‘real Bolex’ en ‘real Versaci, Gacci, Chonel, Dolci&Gabunna, Hermàs’ en noem ze maar op.. die willen je wat verkopen, vertelde ik de jongen. Sommige mensen wisten ook niet dat Thaise vrouwen van nature niet in hotpants en een pantertopje lopen, van boven tot onder getatoeëerd. Vandaar ook dat ik tijdens de wedstrijd hard in de lach schoot toen ik iemand een broodje frikandel hoorde bestellen bij een Thaise mevrouw. ‘You want sausage?’ ‘No I want a broodje frikandel with uitjes!’.

Gisteren hebben we met tranen in onze ogen Patong verlaten. Bovenstaande is uiteraard slechts een ervaring van mijzelf. Ik oordeel niet en als je wel van plekken als Patong houdt, ga er vooral lekker naartoe en trek je niets van mij aan. Bedenk maar dat ik gewoon jaloers ben. Het was sowieso een ervaring om ’s avonds door de straat met hoertjes, paaldanseressen, ladyboys en ander vrolijks te lopen, een soort wallen maar dan buiten! Het broodje frikandel heb ik niet genomen, maar dat heb ik dan ook nog nooit in mijn leven gegeten, omdat ik echt niet van ingewanden en testikels houd, uitjes of niet.

Ondertussen weer thuis heb ik het snoertje van mijn camera ook weer gevonden tussen de troep en zal weer wat met jullie delen van alles wat ik om me heen zie.
Foto 1: een impressie van Ton Sai, waar ik vorig weekend met L. was.. is het geen plaatje!?
Foto 2: nog een keer Ton Sai, met de longtailboats erop
Foto 3: de Peace & Love bar, waar ik uren heerlijk heb liggen lezen
Foto 4: ter verduidelijking waar alles zich afspeelt weer een mooie kaart
Foto 5: een sfeerimpressie van een pleintje in Patong
Foto 6: De bar met de finale op groot scherm
Foto 7: Ziet het er niet prachtig uit? De basis voor verse groene curry: Groene pepers, knoflook, sereh en sjalottekes.
Foto 8: Dan wat ingrediënten voor in de curry..
Foto 9: En dan komt het er zo uit te zien! Jummm… Het is dan wel geen frikandel, maar toch best lekker.
Foto 10: Dit was gisteravond.. ze vinden het zo gezellig bij ons dat ze de hele dag blijven en dus ook in slaap vallen op diezelfde bank waar ze een paar weken geleden nog ín lagen!

De laatste dagen op kantoor zijn op 1 hand te tellen dus ik zou een sentimenteel verhaal kunnen houden, maar daar heb ik even geen zin in.

Wat ik trouwens nog wel wilde vragen.. leest niemand mijn blogs meer of reageert gewoon bijna niemand? Er staan meer dan 40 mensen in mijn maillijst die deze blogs sowieso in hun mail krijgen + de mensen waarvan ik weet dat ze het stiekem lezen en nooit reageren + de mensen waarvan ik niet weet dat ze het lezen en bijna niemand heeft mij iets te vertellen? Ik kreeg verdorie vorige keer een reactie van een vreemde en daar was ik al blij mee!
-Snif-
Ik overdrijf een beetje, maar met een kern van waarheid.. kom op mensen ik ben al zo lang van huis en ik vind het echt leuk om iets te horen van jullie, het hoeft echt geen heel verhaal te zijn, maar trek me even door de laatste stagedagen heen.

Duizend kussen,

Jullie M. speciaal met uitjes



  • 13 Juli 2010 - 06:40

    Moek:

    nou kind we waarderen je verhalen allemaal heel erg! ja torremollinos lijkt me goedkoper om 's zomers heen te gaan! ziet er prachtig uit je strandje in Ton Sai nou nog een paar dagen en dan op naar Laos!

  • 13 Juli 2010 - 06:43

    Raya:

    Dat zal wel wennen zijn, over 37 dagen terug in NL, maar je wordt vast en zeker met open armen ontvangen. Tel je af? 't Lijkt mij een heel dubbel gevoel. Maar wat je meebrengt naar huis is een hoofd vol onuitwisbare herinneringen en ervaringen!
    Weet je dat je al staat ingepland bij Artis??? 29 augustus, een open rondleiding!
    Wat ga je eigenlijk doen je laatste maand, als het stagewerk klaar is?
    Tot gauw!
    Raya

  • 13 Juli 2010 - 06:48

    T.:

    vet leuk verhaaltje
    :*

  • 13 Juli 2010 - 07:33

    Rob:

    Oh sorry Maddie, te weinig aandacht uit Nederland. Ik had het kunnen weten. "daar kan ze niet tegen". Natuurlijk lees ik alles met veel plezier maar denk dan ook dat je het veel te druk hebt om al die reacties te lezen en op te reageren. Nog ruim een maand daar lees ik. Geniet er nog lekker van. Wat zal je weer een indrukken hebben opgedaan. Ik heb nog wel even aan je moeten denken hoor tijdens het WK. Ik was nu teweede in de poule, Nelly won.
    groetjes Rob

  • 13 Juli 2010 - 08:15

    Sofieke:

    Ik spring altijd bijna een gat in de lucht als je weer een berichtje hebt gestuurd Maddie! Je verteld het zo grappig. Dat maakt mijn dag iedere keer weer helemaal top. Zorg dat je de verhalen gaat bundelen bij terugkomst, maar dan wel bij een echte uitgever. Heel herkenbaar wat je schrijft over zo'n plek als Patong. Onwaarschijnlijk dat mensen daar een vakantie in zien. Maar goed, misschien ook alleen maar fijn dat ze allemaal naar dezelfde plek gaan en zich niet verspreiden over de mooie onbevolkte strandjes..daar kun jij dan lekker van genieten ;-)

    Denk niet teveel over de dagen die je nog over hebt..voor je het weet lig je een laatste nachtje in je bed en vertrek je onwerkelijk al wee terug naar wat ooit je thuis was..verwarrend!

  • 13 Juli 2010 - 08:16

    Marieken:

    Tuurlijk lezen we je verhaaltjes, ik verheug me er iedere keer weer op, vind overigens je beschrijving van Patong bloody typical. Ik heb ooit, terugvliegend vanuit Griekenland nasi geserveerd aan passagiers, die waren blij dat ze eindelijk weer echt Hollands eten kregen...(sic!)

    liefje, ik zal het ook wel erg leuk vinden je in den vleze te zien, het was wel erg lang allemaal. Maar dankzij je verhalen zijn we er iedere keer een beetje bij

  • 13 Juli 2010 - 08:40

    Noem:

    Noem, weer gelezen hoor! :) Vind het een heerlijk verhaaltje, ben zelf alleen ongeveer de hele tijd dat je al op pad bent (gruwelijk) jaloers! Ik wil ook!! ;-) Geniet van je laatste daagjes, straks ben je weer in het saaie NL.. En een kus voor Jo! xxxxxx

  • 13 Juli 2010 - 08:42

    Robert :

    nog 37 dagen daar,
    om te genieten
    te zwemmen
    te zonnen
    te lachen
    thais te eten
    poesjes te aaien
    natuur te zien
    niet aantekomen
    blogs te schrijven
    aftetellen
    stage te lopen
    te relaxen
    niet te hoeven studeren

    en oja over 38 dagen moet je meteen aan het werk....

  • 13 Juli 2010 - 10:32

    Cobie:

    veel sterkte met de laatste loodjes, hebben wij ook nodig voor we onze (nu nog ff jouw) Ayla weer in de armen kunnen sluiten. Maar ook veel plezier in je laatste maand Thailand!

  • 13 Juli 2010 - 10:39

    Pjotr:

    Ja, vind je het zelf niet een beetje genoeg geweest? Ik ben je toch wel een beetje aan het missen hier maddie. Zeker nu de zon zo schijnt heb ik zin om bier met je te drinken terwijl we uitkijken over het IJ.

    En ik ben overigens totáál niet jaloers. Wij hebben hier toch ook prachtige eilanden? Het rustieke KNSM-eiland, het bruisende Pampus, en ik hoef jou niet te vertellen over het mysterieuze Java-eiland... We hebben prachtige parken die floreren bij het vruchtbare bruingele water wat door de aderen van de stad vloeit, en vluchten papegaaien en andere uit artis ontsnapte dieren die onze fauna aanvullen.

    Je kunt hier heerlijk met je benen over de rand van de gracht genieten van de locale bevolking die behendig als ze zijn elkaar in bootjes passeert, en met de luidkeelse scandering van zekere inheemse woorden botsingen proberen af te wenden.

    Ach ja, Amsterdam...

  • 13 Juli 2010 - 17:27

    Sop:

    Wawaa!

  • 14 Juli 2010 - 04:04

    Jack:

    Thanks again for another interesting verhaaltje....I can understand about 90% of the writing...some words I don't, but generally understand through context....We watched the WC here too of course, watched a few games with John and the semi-final with Dick...the final? saw all but the extra time as I was working, doing a tour to Victoria...a sad finish! Your uncle John got so excited that he flew to Amsterdam the night before the semi-final to watch it there! Of course he stayed for the final, sad for him! I think he's still there somewhere! In two days Richard, Wieke and three daughters are coming from Groningen for a month...first time to Canada for the girls, and for Richard it's been ten years!

  • 14 Juli 2010 - 14:48

    Geerdien:

    Valt me van je tegen Sjaak: gefrituurde sprinkhanen, op de huid gebakken torren, gefileerde kakkerlakken, geblancheerde kikkerdril, alles krijg ja naar binnen! Maar onze vertrouwde Neerlandse frikandel, pfffff! Shame on you!

  • 14 Juli 2010 - 14:58

    Geerdien:

    Trouwens, het wordt tijd dat jullie terugkomen! In Nederland zijn op dit moment dier-managers meer dan nodig! In Emmen zijn onlangs aan aantal pinguïns ontsnapt....

  • 14 Juli 2010 - 14:58

    Geerdien:

    En ik kan zelf mijn persoonlijke bier-manager wel weer gebruiken...

  • 14 Juli 2010 - 14:58

    Geerdien:

    Genoeg reacties???

  • 14 Juli 2010 - 14:59

    Geerdien:

    Of zal ik nog even door gaan?

  • 14 Juli 2010 - 14:59

    Geerdien:

    Oke, nog eentje dan...

  • 14 Juli 2010 - 15:00

    Geerdien:

    I'm like Oh my god, so glad that it's almost over! Good for you girl! You go girl! High 5! Woehoe!

  • 14 Juli 2010 - 15:02

    Geerdien:

    Maar nu hoef je dan ook echt geen reacties meer te verwachten van mij...

  • 14 Juli 2010 - 15:02

    Geerdien:

    Hahahaha, stiekem toch nog 1!

  • 14 Juli 2010 - 15:02

    Geerdien:

    Nu is het echt klaar

  • 14 Juli 2010 - 15:02

    Geerdien :

    :(

  • 15 Juli 2010 - 09:25

    Cherina :

    Heeey Maddy!!

    Hier is het echt Hollands K*Tweer!
    Vliegende koeien, omvallende spanningsmasten en caravans die in het water waaien.
    Het ergste van al is dat ik vannacht mijn ouders naar Schiphol heb gebracht... Mijn zus gaat zondag weg.. En zus nummer 2 zaterdag..:(
    Ik voel me zo verdomd alleen...;)
    Nee hoor ben gewoon jaloers. Wil ook graag weer naar de zon. Lijkt al eeuwen geleden dat ik in Spanje ben geweest:D Gelukkig is er in augustus een reünie van alle vrienden uit Spanje in Rotterdam.. We gaan ook uit dus kunnen we kijken of het nachtleven kan tippen aan Amsterdam:P Voor de rest is het zo rustig op me werk.. Lees: geen werk. Dat ik me moeder heb belooft om de boekenkast schoon te maken.. Hihi dan wel als een echte zakenvrouw onderhandeld over de prijs(A)
    Nou dat was het weer..
    Kijk uit naar je volgende deel van de reis.. Heel veel succes en geniet ervan.. Hoop dat je met je vriendin kan meeten..:)

    Besitosss Cherina

  • 15 Juli 2010 - 14:23

    Lonnek:

    Maddie, nou eet je sprinkhanen, rotte vis, spinnen, vissekoppen en dat soort gespuis, en dan krijg je geen frikandel door je strot???
    Hihihihihi!
    Je bent een beetje vreemd (maar wel lekker).

  • 17 Juli 2010 - 08:32

    Fiona:

    K heb een paar maanden je verslagen niet kunnen lezen ivm defecte pc. Heb nu vierkante ogen, en mn mn mond staat nog steeds op lach/verbaasd standje. Wat heb jij een geweldige stage!! Het regenseizoen lijkt hier nu ook wel begonnen, maar..... over 2 weken is het feestweek en dan is het vast wel weer droog. Over 8 dagen ga ik met Rijk & 2 andere vriendinnen naar ... ARTIS (daar vier ik nl mn verjaarspartijtje hihi) Dan zullen we het vast wel over je hebben!

    Veel plezier nog! XXX
    ps: heb dus heel erg genoten van je verhalen!

  • 17 Juli 2010 - 18:04

    Rijk:

    Hai lievie,
    Ik heb net alles uitgeprint wat je tot nu toe hebt geschreven, het komt op 50 A4-tjes.
    Heb ik wat te doen hahahaha.
    Heb je net al gemaild en ge sms-t.
    Miss you!!!!!!!

  • 18 Juli 2010 - 23:12

    Tim Van Anna:

    Moppie moppie toch,

    Sorry dat we je bijna vergaten daaro.
    Zal beter mijn best doen. Ga je straks ook nog smsen dat we je niet vergeten zijn.
    Leuk vooruitzicht:
    21 Augustus Bedrijfsfeessie!!!!!!!

    Zie je snel...x

  • 22 Juli 2010 - 10:17

    Swez:

    hahah hee swez, gert en ik hebben de finale op rhodos gekeken toch? het zag er echt precies hetzelfde uit als op die ene foto ;)
    narigheiddddd
    kusjesssss swezz
    nou mag je wel weer thuiskomen hoor, nu vind ik het niet meer leuk.
    en je mist de feestweek :(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2009
Verslag gelezen: 921
Totaal aantal bezoekers 54010

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 14 Juli 2013

Stage op Jersey

18 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Turkije

17 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Mama Thai

20 Juni 2011 - 09 Juli 2011

Afrika!

28 Februari 2011 - 03 Maart 2011

Schoolreis!

07 Februari 2010 - 19 Augustus 2010

Stage in Thailand

18 Juli 2010 - 19 Augustus 2010

Laos

25 Juli 2009 - 22 Augustus 2009

Stage in Edinburgh Zoo

21 Juni 2009 - 20 Juli 2009

Jungle & Koraal

Landen bezocht: