Aroi! - Reisverslag uit Ban Tha Chat Chai, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu Aroi! - Reisverslag uit Ban Tha Chat Chai, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu

Aroi!

Door: Maddie

Blijf op de hoogte en volg

09 April 2010 | Thailand, Ban Tha Chat Chai

Aroi mai?
Aroi maag maag!

Is het lekker? ja het is heel erg lekker!

Mijn toegewijde studie van de Thaise taal is moeilijk, maar over 1 onderwerp wordt altijd gesproken en dat is voedsel. Thaise mensen houden van eten ook al zou je sommigen willen bijvoeren als je ze ziet (ok en sommigen zouden een maagband kunnen gebruiken..)
Anyway, mijn taalles richt zich dan ook vooral op eten en drinken.. Daarbij is het ook echt leuk om te leren over de Thaise cultuur, vandaar mijn ontdekking van de gefrituurde krekel vorige maand. Deze maand stond er weer een plaatselijke lekkernij op het menu, kevers. De vieze vette obesitaskevers die me nog steeds elke avond de stuipen geven als ze langs je hoofd vliegen, of erger, in je haar blijven hangen (ze laten niet los..). ze zijn bruin en gemiddeld 4-5 cm in lengte.. Om dus goed te integreren en helemaal in de cultuur te duiken probeerde ik gister een hapje, waarbij het de bedoeling is dat je het lijfje leegknijpt met je tong, de zachte binnenkant opeet en dan het harde lijfje weer uitspuugt. Mijn **** wat een ellende. Het was echt gewoon niet zo lekker, dus met 10 paar ogen op me gericht en onder een hoop gelach spuugde ik met een heel vies gezicht het ding uit.. toch niet zo cultureel dan maar..

Omdat ik toch niet de beroerdste ben en een leuke ervaring met het klaarmaken van allerlei dingen in de dierentuin heb, ging ik net de meisjes hier even helpen met het bereiden van de kevers. Ze gaan namelijk niet zomaar de frituur in, nee nee! ze worden eerst ontdaan van hun pootjes (gewoon afknippen met een schaar), dan worden ze in een bakje water gedaan. Dan pak je de pootloze maar nog steeds bewegende kever op en trekt de buitenste en binnenste vleugels ervan af.. naaaaaah... naah.. ik kon het niet. bleh bleh bleh! ze bewegen echt nog en als je niet goed trekt laat z'n hoofd half los van z'n lichaan en zelfs daarna leeft het door! Ik werd hard uitgelachen, maar ik moest echt stoppen zo net na mijn lunch.. uwlll! Het volgende stadium is om met je nagels de kont van het beest eraf te trekken en die met ingewanden en al weg te gooien, waarna ze nog steeds bewegen!!! ongelooflijk.. na een kernramp weet ik wel welke diersoort de wereld gaat overnemen!

Verder gaat het hier z'n gangetje.. buiten liggen mannen te slapen, er rennen kinderen rond en mijn buurvrouw zit tegenover me keiharde boeren te laten, waardoor we de hele dag in een deuk liggen haha..

Ik zit te zwoegen aan de data van de enquetes die allemaal in de computer moeten worden gezet.. heel veel werk dus! Maar geen probleem, de vogeltjes fluiten, ik zweet lekker door (spicy curry!) en ik vermaak me prima!

Gisteren was ik mee als 'surface buddy' naar een national park waar de jongetjes gingen duiken. Surface buddy is een luxe woord voor de persoon die z'n rug breekt door alle zware duikflessen uit het water in de boot te tillen als ze klaar zijn met duiken en zakken met rotzooi binnenhaalt die ze onderweg vullen :P Maar goed, het was weer lekker op het bootje, zo lekker zelfs dat ik tijdens de duik per ongeluk een klein beetje in slaap was gevallen en daardoor nu een lekker rood gezichtje heb.. 'de boot' is gewoon zo'n kleine rubber speedboat dus veel ruimte is er niet en al helemaal geen schaduw.. Vandaag dus uit veiligheid maar weer achter de comp aan de echte arbeit..daarbij komt nog dat 'mijn' katje hier hoogzwanger is en ik wil zien of ze kittens gaat uitpoepen.. de accomodatie hier is niet optimaal (ergens buiten op een betonnen vloer tussen roestig gereedschap, daar worden alle kittens neergelegd.. zucht) dus als ze er voor dood bijliggen neem ik mama en babys mee naar huis.. die grijze kat van de foto is de vader, aangezien hij de vader is van alle nestjes hier in de buurt. Allemaal grijze kittens in alle leeftijden haha! (de buurvrouw heeft er 12 op het moment...)

Ik ga weer wat doen.. Als ik voor iemand een zakje kevers moet meenemen hoor ik het wel!

Duizend kussen van jullie ietwat misselijke M.

ps: ja hou op over koninginnedag! is er niet iemand die even een ticket voor me wil sponsoren? dan kom ik ook even een biertje halen! hehe..

  • 09 April 2010 - 07:56

    Moek:

    ik vind je keververhaal erg moedig klinken! maar na je edinburgh avontuur ben je toch wel wat gewend!? ik zie je ook al helemaal dobberen en dommelen in je bootje! Leuke foto's wist niet dat je zo goed een "handstand" kon! zoen

  • 09 April 2010 - 13:45

    Joanne:

    Ach Koninginnedag, maak je niet druk, ik heb het niet gemist vorig jaar. Vergeleken met waar je nu zit is het toch maar een slap boerenfeest met heel veel zuipen. Volgend jaar weer!

  • 09 April 2010 - 21:03

    Sofieke:

    Ik kom niet meer bij van je kevelstoly!! Echt grappig..ik doe het je niet na, echt niet!

    Is er niet in de buurt een vollemaansparty ipv koninginnenacht/dag? Kun je beter doen..bovendien kan het zomaar ineens helemaal dichtgroeien hier in Amsterdam, nu de schoonmakers gaan staken :-)

    Veel plezier..enneh..als je nu net zo kunt boeren als je buurvrouw, ben je pas ècht ingeburgerd!

    xs

  • 12 April 2010 - 08:52

    Rijk:

    Doe mij maar een cheeseburger dan hou jij het bij de krekels..haha.
    Het verhaal van je zwangere poes klinkt wat prettiger, spannend, binnenkort dus beschuit met krekels..euh muisjes
    XxX
    Rijk

  • 12 April 2010 - 15:52

    Kim:

    Weer een heerlijk verhaal over die kevers van je, wij zijn in Madrid en die Thais zijn toch overal he , want er werd in mijn schouder geprikt, do you want messaas, nou ja die stonden gewoon op plaza mayor te masseren, hier is het heerlijk warm en mooie stad ook in de zoo geweest met veel shows, dolfijnen, roofvogels en papegaaien, ook onze orangs gezien, morgen weer terug naar Amsterdam groetjes kim

  • 12 April 2010 - 17:08

    Miriam:

    Smerig die kevers!! Maar wel stoer dat jij het probeert!
    Ik doe het je niet na!
    KUSZZZ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2009
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 54013

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 14 Juli 2013

Stage op Jersey

18 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Turkije

17 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Mama Thai

20 Juni 2011 - 09 Juli 2011

Afrika!

28 Februari 2011 - 03 Maart 2011

Schoolreis!

07 Februari 2010 - 19 Augustus 2010

Stage in Thailand

18 Juli 2010 - 19 Augustus 2010

Laos

25 Juli 2009 - 22 Augustus 2009

Stage in Edinburgh Zoo

21 Juni 2009 - 20 Juli 2009

Jungle & Koraal

Landen bezocht: