Foute schelpjes - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu Foute schelpjes - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu

Foute schelpjes

Door: Maddie

Blijf op de hoogte en volg

21 Februari 2010 | Thailand, Ao Nang

Mensen voor ik begin met mijn verhaal even iets serieus:

mocht je ooit in een land als Thailand komen en je ziet mensen op straat met een baby-aapje.. ga er niet mee op de foto.
baby aapjes komen niet uit de fabriek, ze worden gevangen uit het oerwoud en daarbij moet eerst hun hele familie worden doodgemaakt, omdat een baby erg beschermd wordt door de ouders-aapjes.

zo. dat moest even gezegd, aangezien hier op straat een vies kereltje met een baby-gibbon staat. gibbons zijn lieve pluizige mensaapjes met lange armen die hoog in de bomen leven. ze zijn monogaam en het is dus echt een papa en mama met baby gezinnetje, dat door enge mannetjes uitgemoord wordt om de baby te jatten en er toeristen mee op te foto te laten gaan voor geld. hier in Thailand is het als huisdier houden van een gibbon sinds 1992 bij wet verboden en dus stapte ik op het vieze kereltje af met de vraag waarom hij niet net als ik en allemaal andere mensen gewoon werkt voor zijn geld. noouuu.. dat vond het vieze kereltje natuurlijk niet zo'n leuke vraag en begon te janken over dat ik voor 1 miljoen baht (22.000 euro) zijn aapie wel mocht kopen... nouja ik liet de stakker staan en heb daarna meteen het gibbonopvangcentrum in Phuket gemaild dat er een stumperd hier op straat staat.
Zij gaan de autoriteiten waarschuwen (er zal wel niets mee gedaan worden maar ja ik moest toch iets)..
later liep ik langs en gaf het kereltje de evil eye.. waarom hij solly solly solly! riep.. noujaa zeg zei ik! zeg solly tegen het aapje en heb toen maar heel hard geroepen dat hij illegaal bezig is en de papa en mama van het aapje dood heeft gemaakt, waarop allemaal toeristen verschrikt opkeken..
Dus bij deze: als je iemand kent die naar Azie gaat; vertel hem/haar het verhaal van de uitgemoorde aapjesfamilie, misschien helpt het een klein beetje :)

Ok.. mijn kleine stukje over aapies werd een beetje langer dan ik dacht, maar het gaat me ook erg aan het hart!! hoe meer mensen dit weten hoe minder dit soort praktijken in de toekomst plaatsvinden..

en verder? Nou.. verder hebben we weer leuke dingen beleefd! Gisteren onze beauty dag.. Ludo naar de kapper en ik nam een 'foot scrub'.. dus ik dacht hmmm lekker met een scruppie over mijn voetjes! Maar neen! opeens zit je daar dan in een soort jaren 70 interieur met je veel te grote voeten (maat 40 dank u) in een roze plastic afwasteiltje met een vrouwtje dat ze keihard boent met een nagelborsteltje.. nouja ok.. het voelde als scrub.. maar toen ik dacht dat het klaar was kwam er een soort zoutzuurachtige substantie op watten die onder mijn voeten werden geplakt.. en na 5 minuten werd er met een soort scalpel begonnen de hele huid van onder mijn voeten af te schrapen.. UUUWWLLL! Dat vond ook het vrouwtje.. wat ze overduidelijk met haar tandenloze mond liet merken hoe ontzettend goor de losse vellen van de onderkant van mijn voeten waren.. 'you look! uuwwwll!' jaja ik lookte, maar niet teveel want juk.. vind je het gek ik loop de hele dag op slippers en blote voetjes..
Ludo's haar was trouwens helemaal te gek, beter dan die zeikerige juppenkapper waar hij normaal naartoe gaat haha en deze kapster wou ook nog best fakkie fakkie doen!

vandaag kregen we na een dagje strand de kriebels om onze grote hobby van op bootjes varen te beoefenen.. dus hup in de tuktuk en naar een steiger waar een vriendelijk mannetje genaamd mr. Ann ons wel even een uurtje rond zou varen.. uiteindelijk lange tijd later na een rondje door een grot 'look velly old people!' bevonden we ons op een drijvende steiger van een fishfarm, met een koud colaatje (geen bier de vriendelijke mensen waren moslim :)) dat uurtje werd wat langer en dat was helemaal niet erg!
Fishfarms zijn trouwens een soort eh.. ja.. aquaria met netten waarin consumptievis gekweekt wordt. je kan langs de visdingen lopen over drijvende houten planken en aangezien de avond viel en we de enigen waren stond ik daar opeens tijdens een mooie zonsondergang met een bak vol vissekoppen en staarten de grote enge vissen in de farm te voeren.. JUM!
Stiekem wel grappig maar natuurlijk te sneu was dat het mannetje ook 'pufferfish' had (weet iemand de nederlandse naam?) die visjes die zichzelf opblazen bij gevaar..(uit sharktale weetjewel..) en dat deed het visje dus ook hihi..

Op het steigertje vertelde mr. Ann dat hij pas sinds een paar jaar toeristen rondvaart in zijn bootje. Voor die tijd had hij zelf een fishfarm, tot de dag van de tsunami, toen is zijn hele farm door het ontzettende hoge water losgerukt en meegesleurd, waarna hij alles kwijt was, net als alle andere mensen in dat gebied. De plek waar ons hotel staat is ook hard getroffen, door de golf werden de boten de kant opgegooid en landen bovenop de huizen en de hotels. Mr. Ann zat zelf op zijn boot toen het gebeurde en kon schuilen in een baai, maar toen hij thuiskwam was alles weg.

Nouja.. als je dat van zo iemand hoort is het toch iets anders dan het op tv te zien..

Na het steigertje nog even lekker gegeten op een drijvend restaurant waar het seafood heerlijk was! Als je op zo'n plek zit (3 kwartier van je hotel, in het tl-licht op kleffe plastic stoeltjes) hoop ik altijd maar dat je niet net die ene rotte schelp opeet weetje wel.. het zal je gebeuren hihi
en de optie 'daar naar de wc gaan'.. forget it.. de wc bestond wel, maar wc-papier is echt niet bestaand en na lang zoeken kwam ik erachter dat er ook geen doortrekding opzat.. dus stond ik daar met een plastic bakje water uit een grote emmer te scheppen om door te trekken hehe.. gelukkig geen fout schelpje vanavond!

Ik ben wel klaar weer eigenlijk.. kan nog uren doorgaan natuurlijk maarja het internet kost 2 cent per minuut dus ik kan het niet al te gek maken..

met katoi bedoelde ik niet honden maar ladyboys, die hier echt o-ve-ral zijn.. je kan geen meisje aanspreken of er hangt een adamsappel in dr nek! wel schattig ze doen echt hun best en zien er heel mooi uit!

ok..
veel liefs enz,
de 24e vliegen (decadeeeent!) we naar bangkok!

kusjes van jullie vissenvoedster
xx



  • 21 Februari 2010 - 16:46

    Je Pa:

    He Ma, ik zou dat plastic bakje maar meenemen, misschien heb je dat in het oerwoud nog wel nodig

  • 21 Februari 2010 - 16:57

    Marieken:

    Wat een heerlijke tijd heb je daar, al is het triest te horen dat er nog steeds geen r*k veranderd is sinds de apenhandel illegaal is verklaard.
    Hoop gauw weer een log te lezen, die twee cent per minutt betalen we je na thuiskomst wel terug met een leuke borrel bij Coosje

  • 21 Februari 2010 - 16:57

    Marieken:

    Wat een heerlijke tijd heb je daar, al is het triest te horen dat er nog steeds geen r*k veranderd is sinds de apenhandel illegaal is verklaard.
    Hoop gauw weer een log te lezen, die twee cent per minutt betalen we je na thuiskomst wel terug met een leuke borrel bij Coosje

  • 21 Februari 2010 - 17:52

    Robert Van Anna:

    Aha ..bah..dus het waren je voeten wat wij al die tijd roken in Purmerend....goed van je dat je het/ze/het eindelijk heb durven aanpakken...wel alle 2 gedaan he,jouw kennende doe je weer 1 voet en dan een andere keer de andere...veel liefs van Anna

  • 22 Februari 2010 - 11:50

    Ayla:

    Ik heb me koffer al bijna ingepakt en ben klaar om te gaan!!

    P.S. Ik geloof dat een pufferfish een kogelvis is?

  • 22 Februari 2010 - 12:37

    Swez:

    hoi swez en lud, het regent hier de hele dag dus ik dacht dat dit wel een mooi moment was om een berichtje te sturen.
    de veugels zijn niet zo baldadig als eerst, maar echt dikke matties zijn we ook niet.
    eigenlijk is amadeus veel braver en liever maar ik durf em niet te pakken. casper had gert gister lelijk bij zn nagelriem gebeten, dus dat was niet zo beleefd.
    we hadden eten besteld van taco mundo jumm.. iets minder apart dan risico schelpjes eten hehe, nou jongens, ik hoor het wel weer vanuit bangkok. cliché vraag, maar zijn jullie al een beetje bruin ;)? haha xxxxxxxxxxxxxxx swez

  • 25 Februari 2010 - 16:25

    Tim Van Anna:


    Hoi Maddie,

    Helemaal top wat je gedaan heb. Wacht nu al op je volgende logje....

  • 25 Februari 2010 - 20:47

    Rijk:

    Hai taaipopje van me,
    Lees nu pas je verhalen, mijn computer is terminaal, vandaar.
    Wat heerlijk om te lezen wat je aan het doen bent, wat een avontuur!
    En ik vind texel al ver!
    Blijf vooral schrijven, ik beleef hier weinig dus kan wel wat spannende verhalen gebruiken.
    Hoop dat de vlucht naar Bangkok goed is verlopen. Dikke knuffel voor jullie allebei van Cooper. Mauser en Rijk

  • 28 Februari 2010 - 10:05

    Miriam:

    Sjakie! Goed zo dat je die man hebt aangepakt! Dat is echt te zielig! Hij was dus wel van je onder de indruk!
    Een knipbeurt en een fakkie fakkie HAHAHAH voor een prikkie. Denis zou dan echt vaker naar de kapper gaan! HAHA Dikke kusss en tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2009
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 53982

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 14 Juli 2013

Stage op Jersey

18 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Turkije

17 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Mama Thai

20 Juni 2011 - 09 Juli 2011

Afrika!

28 Februari 2011 - 03 Maart 2011

Schoolreis!

07 Februari 2010 - 19 Augustus 2010

Stage in Thailand

18 Juli 2010 - 19 Augustus 2010

Laos

25 Juli 2009 - 22 Augustus 2009

Stage in Edinburgh Zoo

21 Juni 2009 - 20 Juli 2009

Jungle & Koraal

Landen bezocht: