Zweet en andere Thaise dingen - Reisverslag uit Ban Tha Chat Chai, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu Zweet en andere Thaise dingen - Reisverslag uit Ban Tha Chat Chai, Thailand van madelonflorence - WaarBenJij.nu

Zweet en andere Thaise dingen

Door: Maddie

Blijf op de hoogte en volg

06 April 2010 | Thailand, Ban Tha Chat Chai


Ja waarom niet eigenlijk, een blog over zweet, dat is er altijd en overal hier!
Het tropisch klimaat zorgt ervoor dat je het in ieder geval nooit koud hebt, dat je levend verbrand als je in de zon zit, dat je handdoeken snel droog zijn als je ze buiten hangt, maar vooral dat je het warm krijgt. Ik heb goed opgelet bij biologie: wanneer je het te warm hebt, gaat er van je huid een signaal via je zenuwen naar je hersenen dat je moet afkoelen. Je hersenen geven dan weer via andere zenuwen een signaal af naar je zweetklieren dat ze vocht moeten produceren, zodat je warmte kwijtraakt. En dan heb ik het niet over alleen okselzweetjes en het occasionele druppeltje op het voorhoofd. Neen. Dan heb ik het over all the way.

In Bangkok zag ik Ayla en Teresia met truien het vliegtuig uitkomen, duh, vliegtuigen zijn vrieskisten ’s nachts. Maar dan kom je in de tropen.. Ayla zei na 1 minuut ‘pff wat is het warm!’. Dat was dus op het vliegveld waar de airco op 20 graden staat.. dan kom je buiten en begint het feest.

Na 2 maanden heb ik genoeg gelegenheid gehad om de verschillende soorten zweet goed te kunnen bestuderen. Natuurlijk okseltjes, die werken als nooit tevoren. Maar ook het nekzweet is leuk! Ik ga gewoonlijk 1 keer per vijf jaar naar de kapper, dus ook nu is mijn haar nog steeds lang. Na een tijdje begint het te werken en voel je een soort koelte in je nek die er eerst niet was.. dan til je je haar op en tadaa! Alsof je hebt gezwommen!
Dan heb je nog het gezichtzweet in verschillende varianten.

Voorhoofdzweet, heb ik een beetje. Neus en bovenlipzweet heb ik niet, maar kan je krijgen als het heeel heel heet is, of als je heel spicy eet. We gaan naar beneden, voorkantvanjenekzweet! Ook leuk! Is opeens je hele hals nat! Daar heb ik een oplossing voor, gewoon ’s morgens talkpoeder in je nek poederen en het blijft de eerste uren wel weg. Rugzweet, minder plezant, vooral als je katoenen t-shirtjes aanhebt die door nattigheid donkerder worden.. aan de andere kant ook wel weer leuk, aangezien je de leukste vormpjes ziet verschijnen. Ben je gewoon aan het lopen komen er zweetstipjes, maar als je een tijdje tegen een rugleuning van een stoel aanzit komen er vlekken in de vorm van bloemetjes, hartjes of eh, ja iets van in de vorm van een lever.
Buikzweet. De regel is: hoe meer vetrollen, hoe meer zweet. Geloof het of niet, ik ben nogal dunnetjes aan het worden, oftewel, minder buikzweet! Afgelopen jaar was ik al ruim 10 kilo afgevallen en nu gaat het gewoon door, als ik rechtop zit heb ik een platte buik, volgens mij was de laatste keer dat ik dat had in 1988. Als laatste; het zweet der zweet: tietzweet! Je denkt ‘aah kriebelinsect!’, maar wat blijkt, het zijn stroompjes die naar beneden stromen!

Ok, genoeg gezweet.
Even iets anders. Iedereen die in Thailand is geweest zal het herkennen: de stemgeluiden. Thais is een ‘klanktaal’, dat wil zeggen dat ze voor ongeveer ieder woord 5 betekenissen hebben die op verschillende toonhoogtes worden uitgesproken. Laatst dacht ik dat iemand zei: ‘mooie tijger heb je aan’. Maarja, sué is tijger op een bepaalde toon en op een andere toon betekent het t-shirt. Voor de rest moeten we het natuurlijk van Engels hebben, maar dat is zo ontzettend moeilijk! Ten eerste is de Thaise grammatica zo opgebouwd dat alles in een andere volgorde staat dan hoe wij onze zinnen opbouwen. ‘Jij ogen mooi hebt’. In het Engels krijg je dus ook de mooiste zinnen, áls je ze al verstaat.. ook de woorden worden namelijk een beetje uit elkaar getrokken ofzo. ‘Spicy’ wordt ‘supaisiee’. ‘Champion’ wordt ‘chèmpn’, ‘no problem’ = ‘no plomlèm’ en als ze het helemaal niet meer snappen zijn ze ‘confoe! confoe! (confused dus). Ook de ‘R’ en de ‘L’ worden verwisseld.. ze kunnen heel goed de R zeggen hier, maar Teresia wordt dan weer Telesia..

Wat mij verbaasde is dat ik in iedere reisgids etc lees dat Thaise mensen zeer bescheiden en timide zijn en altijd lief glimlachen.. Mooi! Echt niet! Schreeuwen doen ze! Onze buurvrouw die ook op kantoor werkt en eten voor ons kookt is helemaal een mooie. Ze kan zo op de Albert Cuyp gaan staan bij de viskraam! Schreeuwen! Maar wat kunnen we om haar lachen.. komt ze gillend op Ayla af en knalt keihard met haar hoofd tegen Ayla’s tiet aan.. ‘You big! You big! I sumall! I sumall!’. Of ze begint spontaan een Thais liedje te zingen (blèren) en barst daarna uit in een soort Eucalypta-achtige lachbui..

Maar lief is ze wel :) ‘Dlink beea evely night no plomblem!’. Oftewel, het is iedere avond feest.. Ook op zondagochtend kwam haar zorgzaamheid naar boven toen Ayla en Teresia om 7u vertrokken waren. ‘You to come with me!’. Ok, daar ging ik met mijn slaperige hoofdje in mijn yoghurtbroek mee op de brommer… naar de visafslag! Jummie! Zit je daar als enorme farang tussen de Thaise vissers en illegale visschoonmakers uit Burma koffie te drinken om half 8 ’s morgens. Naast de vis die van de boten kwam en vanaf grote stapels gesorteerd werd. Op dat soort plekken hou je dus wel je slippertjes aan want de vloer was bezaaid met ingewanden..
Toen ik net weer lekker thuiszat na mijn ontbijt van kerrierijst met een kippenpoot kwam er alweer een schel ‘MEH-DIE!’ vanaf haar huis. ‘Mèh-die come with me go to ladio!’. Dus. Je begrijpt dat je dagen hier soms uit een aaneenschakeling van verrassingen bestaat, omdat je geen idée hebt waar je naartoe gaat, hoelang je wegblijft en of er een wc is. Hop in de auto met man en kind en kind van iemand anders, reden we naar het ‘Andaman View Point’, een terras op een heuvel vanwaar je de hele omgeving en de Andaman zee kan zien.. chill! De ‘ladio’ was dus daadwerkelijk een radiostation, waar haar man (en 2nd boss van het kantoor hier) iedere week wat vertelt over nationale parken etc.
Het elkaar verstaan gaat al iets beter, we zitten nu ’s morgens samen met mijn ipod op Thaise les te luisteren. Zo leert zij Engels en ik Thais en we liggen de hele tijd in een deuk. Sommige dingen blijven onmogelijk hoor, je wil iets uitleggen.. kan gewoon niet. Ze wil je iets vertellen, snap ik het gewoon niet en sta je allebei van grrr.. Ook komen er op die manier misverstanden in de wereld. Ik zal het uitleggen met een voorbeeld: We zitten bij de visafslag, dus ik wil zeggen dat ik uit IJmuiden kom en dat je die daar ook hebt. Dus ik zeg: ‘My home Hollèn, same same!’ (en wijs naar vis). Zij kijkt moeilijk, denkt na en zegt ‘ah! You home same same fish?’ ‘yes! Same same!’. Ok. Toen wilde ik vertellen dat ik vroeger zelf ook wel eens ging vissen met mijn opa (gewoon in de sloot bij ons). Dus ik zeg ‘many years ago, I went fishing with my grandfather’. ‘huh!?’ ‘Ma-ny years ago, small Meh-die, go fishing, with grandfather’ ‘huh!?’ ok, ‘grandfather… is… father… of… my.. father’. ‘aaaah glenfaddu!’ ‘yes. Glenfaddu’. *hoop geschreeuw en druk gepraat in het Thais met verschillende mannetjes* ‘Aaah! Glenfaddu you fisherman!´ zucht. Uren later in de auto terug van dat radiostation: ‘Meh-die? Glenfaddu you heb big boat?’ dus ik: ‘what?’ ‘Glenfaddu you fisherman! He heb big boat?’ hahaha… ik moet eerlijk bekennen, ik heb dus gelogen. Ik kon het echt niet uitleggen dus ik heb maar gezegd dat mijn opa een gewone boot had. Mijn opa was helemaal geen visser en had al helemaal geen boot, maarja, soms is het gewoon iets handiger om dingen maar te laten..

Nou, dat was weer een spannend verhaal uit het verre Thailand. Ik begin steeds meer gesteld te raken op dit aparte land met aparte mensen en nog apartere gewoonten (zal ik volgende keer vertellen hoe mijn buurvrouw het eten klaarmaakt?)

Heel veel kussen en sawatdeeka,

jullie Meh-die





  • 06 April 2010 - 09:58

    Ayla :

    Hahaha ik moet ook nog steeds me blog over de buurvrouw posten, komt morge wel! Heerlijk kas gestoord wijf!

  • 06 April 2010 - 10:05

    Telesia ;):

    heeeeeeey mehdi ;)

    leuk om van je te horen ...hihi
    en je hebt onze buurvrouw echt heel heel goed beschreven ... en ook te zweet verhaal :)
    groetjes en tot volgend week .. uit een airco kamer ;)
    xx

  • 06 April 2010 - 10:15

    Bah:

    Bah zweet! Hier is het 11 graden met een koel windje. Maffie, nog 3 maanden en dan ben ik ook in Thailand!
    X Jo

  • 06 April 2010 - 10:42

    Raya:

    Enge scholpioen op het stland! Heerlijk verhaal, big grin bij het lezen,
    en bij jouw zweetverslag moest ik heel erg denken aan mijn 1e New York bezoek (1975) - ik wou op mijn kamer in de YWCA liever tv (tig kanalen, onbekend in NL toen) dan airco... nooit geweten dat je ook zweetklieren hebt op je knieschijven! En de halveliterkruik ouwe jenever die ik voor mijn vrienden had meegenomen was in het vliegtuig gebarsten, en die zweette dus ook naar hartelust... Total hell maar onvegetelijk!

  • 06 April 2010 - 10:56

    Sopper:

    Maddie! Lekker doorzweten hé? Doe ik dat ook hihi Pas op jezelf veel plezier! Misjeweleenbeetje umpf! Kuss

  • 06 April 2010 - 11:17

    Marieken:

    Wat een heerlijk verhaal weer, en wat ben ik blij dat ik niet de enige was met 'zweetprobleempjes', de kappers in Thailand zijn trouwens goed en goedkoop

  • 06 April 2010 - 11:41

    Geerdien:

    Wat lijkt het me heerlijk om weer eens te kunnen zweten van warmte.. Het enige waardoor ik nu heel erg zweet is mijn statistiek tentamen! Wat ik overigens gewoon leer achter een bureau in de woonkamer in plaats van een achterlijk kantoor op/aan het strand ;)!
    Klinkt allemaal erg fijn Sjakie!!!
    Dikke kus

  • 06 April 2010 - 22:29

    Tim Van Anna:

    Nou meh-die,dat kantoortje van je dat is niet echt een straf.Lekkerrrrrrrrrr!!
    Klinkt allemaal weer erg top. Enne,kan Kevin niet gezellig mee naar Nederland komen??? Heb wel een leuk huisje voor hem;)..
    Nou meid, leuk om weer wat van je te horen en heeeel veel groetjes van Anna...grtzzz Tim

  • 07 April 2010 - 03:41

    Je Pa:

    was goed te horen dat je geen last van de Tsunami hebt gehad

  • 07 April 2010 - 19:30

    Miriam :

    sjakie zweet hebben wij hier geen last van! Ben blij dat het eindelijk boven de 10 graden is :-) sjaak die foto achter het bureautje wat geweldig!!!
    Niet teveel wennen hoor!!wel terug komen... kuszzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2009
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 54042

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 14 Juli 2013

Stage op Jersey

18 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Turkije

17 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Mama Thai

20 Juni 2011 - 09 Juli 2011

Afrika!

28 Februari 2011 - 03 Maart 2011

Schoolreis!

07 Februari 2010 - 19 Augustus 2010

Stage in Thailand

18 Juli 2010 - 19 Augustus 2010

Laos

25 Juli 2009 - 22 Augustus 2009

Stage in Edinburgh Zoo

21 Juni 2009 - 20 Juli 2009

Jungle & Koraal

Landen bezocht: